

In het late voorjaar en de zomer is landschapsfotografie een kwestie van vroeg opstaan en profiteren van het eerste en het laatste uurtje licht. Buiten deze uurtjes om valt er nauwelijks wat te doen – tenzij het bewolkt is – want het licht is al gauw veel te hard. Harde contrasten maken het dan onmogelijk goede landschapsfoto’s te maken. Je moet dus goed weten waar je moet zijn en de composities feitelijk vooraf uitgewerkt hebben.
Het afgelopen pinksterweekeinde was daar een goed voorbeeld van. Ben alle drie de dagen vroeg opgestaan(04:00 uur !) en was al ruim voor zonsopkomst in onze boot onderweg de Biesbosch in. Zaterdag en Zondag alleen maar bezig geweest met macro-fotografie. Er waren vrij gemakkelijk oranjetipjes te vinden en de condities waren optimaal om er mooie opnames van te maken. Vrijwel windstil, droog(3 dagen geen wolkje aan de lucht) maar helaas een oostenwind waardoor er nauwelijks dauw was. Dat was feitelijk het enige waar je over kom klagen want voor de rest zat alles mee.
De Biesbosch stond er prachtig bij. Volop bloeiende planten, het was echt een lust voor het oog. Ik had me dus voorgenomen hier Maandag wat mee te gaan doen. Ik vond de combinatie van het allereerste zonlicht en de fris groene tinten vol wit/groen/geel en paars van de verschillende bloemen een prachtig onderwerp. Ik had mijn macro-lens dus maar thuis gelaten om niet in de verleiding te komen toch weer vlinders te gaan fotograferen.
Nadat ik Jeroen en Marielle had laten zien waar ze oranjetipjes konden vinden ben ik snel teruggesprint naar de Sterlinggriend. Ik had een plek in mijn gedachten waar het eerste zonlicht direct op zou vallen en met de zon in de rug moest dat allemaal goed komen. Ik kwam daar helaas wel net iets te laat aan om het optimale eruit te kunnen halen. Bij aankomst was de zon namelijk net op dus ik moest snel mijn camera uit mijn rugzak halen en had maar een paar minuten de tijd om er wat van te maken.
Alhoewel de composities simpel zijn ben ik achteraf heel blij met de resultaten. Het contrast tussen de koele en warme tinten maken het voor mij hele fijne platen om naar te kijken. Hierboven 2 voorbeelden. Allebei gemaakt met een Nikon D300 en Tokina 12-24/F4 lens – diafragma 18. Nabewerking met Nikon Capture NX alhoewel dat geen naam mag hebben. Ik heb mijn camera ingesteld staan op kleurschema levendig en Capture NX neemt deze instelling dan gelijk over. Ik heb de beelden alleen nog maar lichtjes moeten verscherpen..dat was alles.
Gerard
Geen opmerkingen:
Een reactie posten